Kom zakelijk sterk uit de corona-crisis met deze 5 gratis marketing tips!
Veel ondernemers hebben het dankzij de Corona-crisis ongewild een stuk rustiger. Het zijn voor hen stressvolle tijden waarin zij zich afvragen hoe, of en wanneer hun omzet weer gaat stijgen.
Andere ondernemers hebben inmiddels hun kans schoongezien om hun business model aan te passen, zoals restauranteigenaren die hun gerechten thuis bezorgen of de bloemist die de dalende verkoop compenseert door bloemen nu gratis te bezorgen. Kleine druppels op een gloeiende plaat, maar in ten tijde van crisis helpen deze aanpassingen wel om in ieder geval wat omzet te garanderen.
Uiteraard zijn er ook bedrijven die op dit moment volledig buitenspel zijn gezet. Denk hierbij aan bijvoorbeeld kappers en beautysalons. Hoewel ook zij proberen op creatieve wijze omzet te genereren door bijvoorbeeld hun vaste klanten en relaties te voorzien van cadeaubonnen, waarvan de waarde op een later tijdstip kan worden geïnd, of het rondsturen van af te nemen thuisbehandelingen, blijft de hoeveelheid werk voor deze ondernemers schaars.
Cridea= ready to help
Cridea leeft met al deze Nederlandse ondernemers mee en is bereidt hen te helpen op het gebied van online marketing. Zo bieden onze marketeers kosteloos hulp aan door mee te helpen bij het uitstippelen van een tijdelijke marketingstrategie en het nadenken over nieuwe mogelijkheden en kansen. In onze vorige blog las u hoe Cridea dit aanpakt.
In deze blog gaan wij van Cridea verder met het steunen van ondernemers in zwaar weer. Zo willen we bedrijven die het aller hardst geraakt worden door de crisis en dus geen mogelijkheden hebben om op een andere manier omzet te genereren voorzien van een aantal handige, gratis marketingtips. Tips die ervoor zorgen dat u als ondernemer toch met het bedrijf bezig kunt zijn en uw positie op langere termijn zullen versterken, zodat u sterk uit de crisis komt.
Gratis online marketing tips voor het versterken van uw positie op lange termijn
De tijd die u nu over heeft kunt u- hoe graag u het ook anders had gezien- namelijk goed benutten voor het doorlichten van uw bedrijfsvoering op het gebied van marketing. De tips die hieronder volgen bieden u helaas geen resultaat op korte termijn, maar het werk wat u nu in online marketing steekt, betaalt zich na de crisis direct uit.
1. Optimaliseer de conversie van uw website
Als ondernemer heeft u een website. In het gunstigste geval is uw website er eentje die goed bezocht wordt, goed in elkaar zit en ervoor zorgt dat bezoekers klant worden. Deze conversie (van bezoeker naar klant) is natuurlijk ook tijdens een crisis van groot belang. Gelukkig kunt u conversie ook vanuit huis realiseren en optimaliseren.
Hoe doet u dat?
-Optimaliseer de landingspagina’s. Zorg dat de tekst en afbeeldingen uw bezoekers verleiden om tot actie over te gaan. Worden uw bezoekers verleid uw product of dienst af te nemen of zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief? Is het duidelijk wat de bezoeker op elke pagina moet doen? Vergeet ook niet duidelijke call-to-actions in te voegen. Dit zijn buttons waar bezoekers op kunnen drukken met bijvoorbeeld ‘bel mij terug’ of ‘gratis offerte’.
-Werk actualiteiten en testimonials bij. Beoordelingen van andere klanten op een website stimuleren de verkoop. Dat is bewezen. Helaas kost het opstellen van testimonals tijd, waardoor dit vaak niet consequent wordt gedaan. Dat is jammer, want hoe meer actuele testimonials er op uw website staan, hoe beter uw online verkoop is.
-Wees vindbaar door SEO. Besteed u tijd om uw website te optimaliseren voor zoekmachines. Zo kunt u in betrekkelijk weinig tijd de belangrijkste pagina’s bekijken en aanpassen, zodat ze SEO vriendelijk zijn en uw pagina’s beter gevonden worden in zoekmachines als Google. Lees hier hoe u uw website SEO vriendelijk maakt.
2. Onderzoek uw klantenbestand
Om online marketing goed af te stemmen op uw bedrijfsvoering is het belangrijk te analyseren wat u aan informatie heeft. Dat geldt ook voor uw klantenbestand.
Deze drie analyses leveren u cruciale inzichten op:
-De 80/20 regel Onderzoek welke 20% van uw klanten zorgt voor 80% van uw omzet. En welke conclusies of marketingacties kunt u daar aan verbinden.
-De topklanten-analyse: Zoom eens in op de 20% topklanten. Wie zijn het? Wat nemen ze af? Wat maakt hen zulke goede klanten? Zorg dat u dat weet en uw marketingstrategie erop aanpast.
-Acquisitie of klantbehoud: Bekijk wat u doet aan acquisitie en wat u doet aan klantbehoud. Acquisitie is voor bedrijven veel logischer dan klant-behoud, maar is simpelweg vele malen duurder dan het behouden van bestaande klanten. Zet dan ook op een rijtje wat u zou kunnen doen om klanten te belonen, loyaliteit van klanten te vergroten en klanttevredenheid waarborgt voor de toekomst om zo uw bestaande klanten te behouden.
3. Professionaliseer uw marketingactiviteiten
Tot slot zou u in deze tijd stil kunnen staan bij het professionaliseren van uw marketing.
Dit kan op de volgende gebieden:
– Het implementeren van handige marketingtools
Bekijk eens op welke bedrijfsonderdelen u tijd kunt besparen. Misschien is voor dit onderdeel een handige marketingtool aan te schaffen om tijdwinst te behalen.
– Het uitstippelen van een doorlopende marketingstrategie
Af en toe een nieuwsbrief, een event of een campagne is niet meer van deze tijd en leveren u weinig op. Werk daarom toe naar strategie die continu bijdraagt aan groei van uw bedrijf. Cridea helpt u graag bij het opstellen van uw marketingstrategie.
-Van af en toe een e-mail of nieuwsbrief naar marketing automation
Onderzoek hoe u uw klanten en relaties op automatische wijze kunt voorzien van mailings en nieuwsbrieven. Dit scheelt tijd en levert gerichte marketing en reclame op.
U ziet het: er zijn hoe dan ook altijd (kleine) kansen om uw bedrijfsvoering te verbeteren. Ook ten tijde van een crisis. Onze marketeers wensen u veel succes de komende tijd.
En heeft u een vraag of kunnen wij u ergens mee helpen tijdens deze crisis?
Bel of mail ons direct, wij staan voor u klaar. 0252-823012
#readytohelp