TIPS OVER JE BOODSCHAP

  1. Welke boodschap wil je overbrengen aan je doelgroep?
  2. Formuleer je boodschap zo dat deze interessant is voor de doelgroep en dat deze enthousiast worden over wat jij ze vertelt. Lukt dit niet, vraag je dan af of je doelgroep wel op jouw boodschap zit te wachten.
  3. Welke vervolgstap wil je dat je doelgroep gaat nemen? Verwoord deze in een duidelijke Call-to-Action naar je doelgroep.
  4. Zoek geschikt beeldmateriaal om je boodschap te ondersteunen. Denk niet alleen aan foto’s maar ook aan video.
  5. Denk na of je je post het beste kunt overbrengen met een Post, Reel of Story. Je kunt bij twijfel altijd je boodschap eerst een keer via je stories verspreiden om te peilen hoe de reacties en enthousiasme zijn.

TIPS VOOR HET PLAATSEN VAN JE POST

  1. Geef je post een duidelijke headline mee. Verrijk deze eventueel met emoji’s als dit bij jouw uitstraling past.
  2. Verzamel hashtags die je bij het bericht wilt plaatsen. Maak gebruik van het maximale aantal tags (30), maar plaats geen tags die niet relevant zijn voor jouw post.
  3. Inventariseer welke accounts je eventueel wilt taggen in je post. Geef zeker credits aan accounts waar je mee samenwerkt of mensen/bedrijven die in je posts genoemd worden. Social Media is elkaar dingen gunnen over en weer!
  4. Check of je afbeeldingen het juiste formaat hebben.
  5. Zet je post online op de uren dat je volgers actief zijn. Voor veel accounts is rond 19:00 een geschikte tijd (Je kunt dit terugvinden in de Meta Business Suite).

TIPS NA HET PLAATSEN VAN JE POST

  1. Check na het plaatsen altijd even je post of alles goed is gegaan. Vooral de foto’s willen soms weleens anders worden dan je in gedachten had. Ook zal je zien dat je dan net nog dat ene tikfoutje in je tekst of hashtags ontdekt.
  2. Deel je post in de stories, doe dit niet meteen maar bijvoorbeeld de volgende dag, opnieuw op de tijd dat jouw volgers online zijn.
  3. Reageer op alle comments met een like of het liefst een reactie. Zoek zoveel mogelijk de interactie op met je volgers.
  4. Reageer op een like door ook 1-3 posts terug te liken van de persoon die jouw post geliked heeft. Nodig FB likes uit om je pagina te volgen.
  5. Check de resultaten van je post (Bereik, Interactie, etc) in de Meta Business Suite, en leer van de patronen die je ontdekt over welke soort posts het wel en niet goed doen.

ALGEMENE PRAKTISCHE TIPS

  1. Met de Meta Business Suite kun je in 1 keer een post plaatsen op Facebook, Instagram, en FB pagina’s en groepen waar je toegang toe hebt. Wel heb je iets minder mogelijkheden om je Instagram foto’s te bewerken. Is dit belangrijk dan kun je deze beter handmatig posten.
  2. Maak een aparte Outlook of Google Agenda aan waarin je vooraf inplant wanneer je welke post wilt gaan plaatsen (content kalender).
  3. Kies de frequentie van posten zo, dat je dit op de lange termijn goed kunt volhouden. Bij twijfel post je wat minder vaak dan je misschien eerst van plan was en kijkt eerst een aantal maanden of je voldoende content blijft houden om met je volgers te delen. In herhaling vallen is geen goed idee. Het is belangrijker dat je boodschap relevant is dan dat je elke dag post. Dus kwaliteit gaat ver boven kwantiteit.
  4. Houdt er rekening mee dat het maken van een echt goede kwalitatieve post al gauw 3 uur in beslag neemt (Denk je dat dat veel is? Lees dan alle bovenstaande punten nog eens door). Dus als je 3 keer in de week wilt posten, kost dat al gauw 10 uur per week. Besef goed dat dit een grote investering is.
  5. Leg ook voor jezelf vast welk resultaat je hiervan verwacht na 3, 6 en 12 maanden om te kunnen evalueren of je inspanningen rendabel zijn.

KORTE SNELLE CHECKLIST FACEBOOK EN INSTA POSTS

  1. Alle 30 hashtags gebruikt?
  2. Relevante accounts getagt? Niet alleen op Insta maar ook op Facebook
  3. Foto’s goed bijgesneden? (ook even checken na het posten)
  4. Aanmoediging tot actie in de post?
  5. Eventueel link naar website oid in de FB post
  6. Meest aantrekkelijke foto als eerste
  7. Posten rond 17 of 19 uur
  8. Na 24 uur in stories zetten om 17 of 19:00
  9. Reageer op alle interactie
  10. Check en vergelijk de resultaten enĀ  leer ervan

ZELF DOEN OF UITBESTEDEN?

Teveel gedoe? We nemen het graag uit handen.

Lees wat wij voor u kunnen doen.

Of neem vandaag nog direct vrijblijvend contact op via 0252-823012 of via onderstaand formulier.