Hoe herkenbaar is uw merk?

Herkenbaarheid is voor u als ondernemer, naast zichtbaarheid en vindbaarheid waarover wij in eerdere blogs spraken, één van de belangrijkste manieren om bestaande klanten te behouden en tegelijkertijd nieuwe opdrachtgevers aan u te binden.

Als uw bedrijf eenmaal herkend wordt en uw (potentiële) klanten de juiste positieve associaties leggen bij wat u hen te bieden hebt, breidt u uw klantenkring fors uit. Denk maar eens aan de herkenbaarheid van de grote gele M op een rode achtergrond. Grote kans dat u gelijk zin krijgt in sappige hamburgers en knapperige patatjes. Niet?

Natuurlijk is uw onderneming een stuk kleiner dan het megaconcern McDonalds, maar dat hoeft niet te zeggen dat herkenbaarheid voor u geen positieve uitwerking op uw omzet zou hebben. Juist niet. Want voor u als zzp-er of MKB-er is het van groot belang een duidelijk, herkenbaar beeld te schetsen van uw missie en aanbod om uw klanten te laten weten wat u hen te bieden heeft.

Het bereiken van herkenbaarheid zou daarom ook voor u als ondernemer een belangrijk streven moeten zijn.

Hoe u ervoor zorgt dat uw bedrijf en aanbod in de toekomst door uw doelgroep herkent wordt?

Onze branding marketeer vertelt het u graag en geeft u 4 gratis tips voor het vergroten van herkenbaarheid van uw onderneming.

Wat is het belang van herkenbaarheid?

Nog even kort het belang van herkenbaarheid voor u als ondernemer op een rijtje. Wel zo overzichtelijk.

  • Herkenbaarheid ligt ten grondslag aan naamsbekendheid. Hoe meer mensen uw bedrijf en aanbod herkennen, hoe eerder zij aan u denken op het moment dat ze iets nodig hebben.
  • Herkenbaarheid zorgt voor de uitstraling van een duidelijke propositie. Klanten en relaties weten wat zij aan u hebben.
  • Herkenbaarheid draagt bij aan betrouwbaarheid en consistentie. Klanten weten waar u voor staat en wat u hen te bieden hebt.

 

Hoe vergroot u de herkenbaarheid van uw bedrijf

Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om de herkenbaarheid van uw bedrijf te vergroten. Onze branding marketeer geeft u de volgende gratis tips:

  • Ontwerp een herkenbaar logo

Ontwerp een logo waarbij duidelijk wordt wat u te bieden heeft. Gebruik dit logo binnen alle vormen van communicatie en dus niet alleen op uw website en uitgaande facturen, maar ook op de verschillende social media kanalen zoals LinkedIn, Instagram en  Twitter. Vanaf het moment dat de doelgroep uw logo ergens tegenkomt, begint het proces van herkenning en volgen op den duur de gewenste associaties die zij bij uw aanbod dienen te krijgen.

  • Kies voor een vaste huisstijl

Kies huisstijlkleuren en een lettertype die passen binnen uw bedrijf en aanbod en zet deze altijd en overal in, zowel voor interne als externe communicatie en uiteraard ook binnen social mediakanalen. Uw vaste huisstijl draagt bij aan een duidelijke en consistente boodschap richting uw klanten en relaties.

Leg uw ontwikkelde huisstijl vast, zodat alle (nieuwe) werknemers deze stijl aanhouden en uw boodschap altijd binnen de vaste stijl wordt gecommuniceerd.

  • Kies een vaste manier van communiceren

Wees consequent in hoe u uw relaties, volgers en websitebezoekers aanspreekt. Gebruik hierbij altijd dezelfde tone-of-voice, een toon die bij u en uw bedrijf past en uw merkidentiteit versterkt. Uw merk en bedrijf krijgen hierdoor als het ware een stem en gezicht waaraan u altijd te herkennen bent. Door de manier van communiceren terug te laten komen in zowel uw marketing, uw uitstraling, uw aanbod en uw service zorgt u voor een herkenbaar en eenduidig beeld, waardoor u betrouwbaar overkomt op uw (potentiele) klant.

 

  • Kies voor een herkenbaar verhaal

Zorg voor het ventileren van uw verhaal achter uw merk, product of dienst. Wat wilt u mensen bieden? Waarom bent u deze onderneming gestart? De kans is aannemelijk dat u iets te bieden heeft dat veel mensen interessant zouden vinden, maar omdat hen niet verteld is dat ze uw product/ dienst graag willen hebben, zullen ze niet overgaan tot aankoop. Vertel dus het verhaal achter uw aanbod en schets hierbij een toekomstbeeld. Spiegel de bezoeker voor hoe zijn leven eruit ziet na aanschaf van uw product of dienst.

Benoem daarnaast ook de waarden van uw merk in uw verhaal, zodat mensen uw merk en aanbod ervaren zoals u dat wilt. Dit leidt tot het oproepen van de juiste associaties bij uw klanten en dat is precies wat u wilt!

Onthoud tevens bij het schrijven van uw verhaal de volgende stelregel: hoe herkenbaarder uw verhaal, hoe hoger de conversie.

 

Liever herkenbaarheid laten verzorgen door de marketeers van Cridea?

Wat als uw bedrijf al goed herkenbaar is?

U heeft al een logo, een vaste huisstijl, een herkenbaar verhaal en een vaste manier van communiceren?

Fantastisch! Uw merk is waarschijnlijk herkenbaar voor mensen, wat ertoe leidt dat wanneer zij uw logo zien er bij hen allerlei positieve associaties worden opgewekt. De volgende stap is om deze associaties over uw merk en aanbod positief te houden, door uw beloften en verhaal te allen tijde waar te maken, maar ook dat u uw concurrentie te slim af blijft zijn, waardoor uw vaste klantenkring blijft toenemen en tevens nieuwe klanten worden aangetrokken.

Hier gaan we in de volgende blog dieper op in. Onze branding marketeer zal in gaan op wat branding is en hoe u branding inzet om blijvend veel (nieuwe) klanten aan u te binden.

Heeft u geen zin en tijd om te wachten en wilt u de marketeers van Cridea direct raadplegen voor al uw marketing gerelateerde vragen? Dat kan uiteraard altijd!

Vul het contactformulier in of bel direct naar 0252-823012

Cridea realiseert resultaat

Uw organisatie is meer zichtbaar
Uw organisatie is beter vindbaar
Uw organisatie is herkenbaar

Zichtbaar: Naamsbekendheid en bereik worden vergroot

Vindbaar: Uw oplossing getoond aan wie er naar zoekt

Herkenbaar: Uw doelgroep herkent zich in uw verhaal en oplossing en wordt klant