Vertel eens: Wat is uw verhaal?
Hebt u al gelezen wat branding precies is en wat beeldmateriaal kan doen voor uw merk? In dit derde deel over branding meer over het aspect ‘merkverhaal’.
Het verhaal achter uw merk is namelijk van onschatbare waarde. Mensen, en dus potentiële klanten, willen graag weten wat uw verhaal achter uw onderneming is, wat uw drijfveren, uw visie en uw doel zijn. Door het delen van een inspirerend merkverhaal raakt u mensen, bent u onderscheidend en bind u mensen aan uw merk. Een fantastisch instrument binnen branding dus: het merkverhaal.
Maar wat is een merkverhaal eigenlijk? Waar bestaat een goed verhaal uit en hoe schrijft u een goed merkverhaal? Ontdek het in dit artikel.
Wat is een merkverhaal en wat doet het?
Een merkverhaal, ook wel brand story genoemd, is het verhaal achter uw merk waarin u beschrijft wat u doet, waarom u dit doet en wat uw visie is. En dat op dusdanige wijze dat het mensen raakt. Het is niet zomaar een verhaal, maar de verwoording van uw merkidentiteit en het merkconcept:
Uw merkverhaal is de reden waarom uw merk bestaat en wat u wilt bijdragen aan de wereld.
Een goed merkverhaal toont dus precies waar u merk voor staat en wat uw boodschap naar de wereld is. Dankzij uw verhaal maakt u de juiste emoties los bij mensen en zorgt u voor onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrent. Uw verhaal moet de lezer grijpen, inspireren en ervoor zorgen dat er een band ontstaat met uw (potentiële) klant. Een goed verhaal zorgt ervoor dat klanten uw merk op de langere termijn gaan herkennen.
<button>Ik wil weleens met Cridea sparren over mijn merkverhaal</button>
Wat zijn de voordelen van een merkverhaal voor mijn bedrijf?
Een merkverhaal als onderdeel van uw branding-strategie heeft grote voordelen:
- Ons brein is ingesteld op het horen van verhalen. Tijdens het luisteren naar of het lezen van een verhaal zetten we de gebeurtenissen om in beelden en creëren we een ervaring. Bij een inspirerend verhaal zullen positieve ervaringen bij de klant blijven hangen.
- Verhalen leiden tot emoties, die op hun beurt leiden tot gedrag. Bij het triggeren van de juiste emotie binnen uw verhaal, zet uw de lezer aan tot actie.
- Het juiste verhaal zorgt voor herkenbaarheid van uw merk en leidt ertoe dat u een relatie creëert met uw klant.
- Uw merkverhaal is de basis voor alles dat uw merk uitdraagt. Het verhaal verkondigt uw merkidentiteit en komt terug in uw content, uw campagnes en al uw andere marketinguitingen.
Genoeg redenen om uw merkverhaal op papier te zetten!
Met het gratis stappenplan van Cridea hieronder kunt u hier meteen mee aan de slag.
<button>Of laat Cridea uw merkverhaal schrijven</button>
Zo schrijft u uw inspirerende merkverhaal
U ziet dat uw merkverhaal een belangrijk onderdeel is van uw merkconcept, uw merkidentiteit en uw positionering. Wellicht heeft u deze drie aspecten van branding al helemaal uitgewerkt, u kunt deze gegevens dan als uitgangspunt gebruiken voor het schrijven van uw merkverhaal. Heeft u nog geen brandingstrategie op papier staan? Onze brandingmarketeer helpt u hier graag bij.
Hoe dan ook. Om een goed merkverhaal op papier te zetten volgt u de volgende stappen:
1. Noteer uw ‘waarom’?
Geef antwoord op de vragen ‘waarom doet u wat u doet?’ Wat is voor u belangrijk? Wat maakt u uniek? Waarin onderscheidt u u van de rest? Waar sta u voor? Stem de inhoud en de vorm van het waarom af op wat uw doelgroep bezighoudt. Zorg dat u weet wat hen beweegt en waar ze tegenaan lopen en sluit hier uw verhaal op aan.
2. Vertel over uw geschiedenis
Waarschijnlijk heeft u voordat u ondernemer werd gedacht: ‘Dit kan anders’. Vervolgens heeft u uw bedrijf opgericht. Zo begint het vaak. Noteer wat dit moment voor u was en schrijf erbij welk doel u hierbij voor ogen had.
3. Noteer wie een rol bij de totstandkoming speelden
De volgende stap is het benoemen van de belangrijke mensen binnen uw verhaal. Wie speelden er een rol in? Wie hielp u mee het idee vorm te geven? Hoe deden ze dat? Deze mensen komen wellicht niet terug in het uiteindelijke merkverhaal, maar het is prettig om ze op een rijtje te hebben gezet. Misschien was hun rol bepalender dan u denkt voor uw merk zoals het zich ontplooid heeft.
4. Beschrijf uw missie
Iedere ondernemer wil een bepaald probleem voor zijn/haar klanten oplossen. Voor uw merkverhaal is deze missie van enorme waarde. Welk probleem wilde u voor anderen oplossen? Hoe doet u dat? Door deze vragen te beantwoorden, komt uw onderscheidend vermogen naar voren. Noteer hier ook wat u voelt bij deze missie en neem de mensen mee in uw beleving. Dat zorgt voor een sterke verbinding tussen u en uw klanten, een essentieel onderdeel van een goed verhaal.
5. Gebruik beelden
Maak in uw merkverhaal gebruik van beelden. Schets voor de lezer het toekomstbeeld wanneer ze besluiten uw product of dienst te gebruiken of in zee te gaan met uw merk. Hiermee concretiseer u de boodschap voor de lezer en laat u hem/haar inzien dat hij uw merk nodig heeft voor het realiseren van een mooiere toekomst.
Wij wensen u veel succes en plezier bij het opstellen van uw merkverhaal.
Liever uw merkverhaal door een marketeer van Cridea laten schrijven? Dat kan natuurlijk ook. Neem gerust contact met ons op via 0252-823012 voor het maken van een vrijblijvende afspraak. Het contactformulier invullen kan natuurlijk ook.