It’s all about branding… maar wat is het en hoe werkt het?

Op onze pagina over herkenbaarheid vertellen we over het belang van een eigen logo, een eigen huisstijl, een vaste manier van communiceren en een herkenbaar verhaal. Dit zijn allemaal aspecten van branding.

Branding is een interessant en belangrijk onderwerp binnen online marketing is, maar ook uitgebreid. Daarom zal dit thema opgedeeld worden in meerdere pagina’s, waarbij steeds een ander aspect van branding wordt toegelicht. Zo leert u in een aantal pagina’s alles over branding.

Op deze pagina ligt de focus op wat branding nu eigenlijk inhoudt.

Binnen een aantal minuten leert de branding marketeer van Cridea u:

  • Wat branding is en hoe het werkt
  • Welke activiteiten onder branding vallen
  • Wat de voordelen zijn van goede branding.

Liever direct hulp bij branding? Klik hier

Wat is branding en hoe werkt het?

Het zal u niet ontgaan zijn dat branding een veelgebruikt begrip is binnen online marketing. Wel zo handig voor u om te weten wat deze term precies betekent en inhoudt.

Het woord branding komt van het Engelse begrip voor brandmerken, iets dat cowboys deden bij hun vee om aan te tonen dat het hun bezit is. Voor ondernemers anno 2020 geldt eigenlijk hetzelfde, alleen ligt de nadruk niet zozeer op uw product, maar op het onderscheidend vermogen van uw merk ten opzichte van de concurrent. De uitdaging van branding is dus dat u als ondernemer uw merk dusdanig op de kaart zet, dat (potentiële) klanten uw bedrijf en uw aanbod op den duur herkennen en dankzij de positieve associaties die zij hebben bij uw merk, eerder geneigd zijn tot het aanschaffen van uw producten of diensten.

Branding hangt dus samen met het gevoel en het beeld dat klanten hebben bij uw onderneming, aanbod en merk. Hieraan ten grondslag ligt uw verhaal met uw waarden en identiteit. Dit verhaal en alle brandingactiviteiten die daaruit voortvloeien bepalen het gevoel en de beleving dat de klant bij uw merk heeft. Als ondernemer heeft u hier dankzij branding grote invloed op.

Denk maar eens aan het merk Rituals. Bij het zien van hun logo of producten worden bepaalde emoties opgewekt, zoals het gevoel van ontspanning, vrijheid en welzijn. Dit heeft Rituals kunnen bereiken door goed na te denken over het in de markt zetten van hun merk. Een douchegel van Kruidvat of Etos hoeft namelijk niet onder te doen voor de douchegel van Rituals, het verschil zit hem echter in de beleving van de klant.

Dit geldt ook voor Starbucks, waar we niet heen gaan voor een snelle bak koffie. We nemen de tijd om te genieten, gaan rustig zitten op een comfortabele bank, checken onze mail en gunnen onszelf een rustmoment. Het draait bij Starbucks om de beleving, niet om de koffie zelf. Branding heeft ervoor gezorgd dat bij het zien van het Starbucks logo we denken aan ontspanning, kwaliteit en erbij kunnen horen. En deze associaties werken, want we gaan massaal naar de Starbucks ook al is de koffie flink duurder dan bij de gemiddelde koffietent.

Allemaal branding dus.

Welke activiteiten vallen onder branding?

Elke (startende) ondernemer zou bij aanvang van een bedrijf een concreet plan moeten opstellen om zijn/ haar merk goed in de markt te zetten. Hierbij zijn het verhaal achter het merk en de identiteit van het merk leidend. Vanuit hier kunt u de waarden van uw bedrijf vertalen naar onder andere:

  • uw website
  • huisstijl
  • visitekaartjes
  • logo
  • de advertenties die u ontwerpt
  • tone-of-voice
  • e-mails die u uitstuurt
  • telefonische communicatie met uw klanten
  • beeldmateriaal
  • reclames
  • posts op social media

Hoe vertaalt zich dit naar uw situatie? Wij praten er graag met u over

Neem contact op

Waarom elke ondernemer branding nodig heeft

Goede branding zorgt er dus voor dat de juiste (positieve) associaties worden opgeroepen bij uw klanten. Dit leidt ertoe dat:

  • Uw merk wordt ervaren zoals u wilt dat uw merk ervaren wordt;
  • U de herkenbaarheid en geloofwaardigheid van uw merk verhoogt. Dit draagt bij aan het vertrouwen in uw merk en aanbod;
  • De loyaliteit van uw klanten wordt verhoogd.
  • U een emotionele band met uw klanten creëert.
  • U meer klanten aantrekt door een algehele uitstraling die past bij de waarde en identiteit van uw merk
  • U zich onderscheidt van concurrenten
  • Uw merk in het geheugen van de klant blijft hangen, waardoor zij eerder overgaan tot aanschaffen van uw producten/diensten
  • Uw rendement groeit. Op de lange termijn is het relatief gemakkelijk om binnen uw grote klantenkring nieuwe producten/ diensten aan te bieden.

Er is dus simpelweg geen enkele zakelijke reden te bedenken om branding uit de weg te gaan.

Wilt u direct een branding strategie voor een nieuwe merk of uw huidige merk op papier gaan zetten?

Onze branding marketeer helpt u graag uw kernwaarden en identiteit met u op papier te zetten. Vervolgens kan hij- indien gewenst- u helpen bij het uitrollen van de bijbehorende brandingactiviteiten, als het ontwerpen van een sterk logo, de huisstijl, een website en bijbehorende teksten.

Bel direct 0252- 823012 voor het maken van een vrijblijvende afspraak. Het contactformulier invullen kan natuurlijk ook.