Positioneren: het waarom en hoe

Positioneren is een veelgebruikt begrip binnen marketing. Maar wat is het eigenlijk?

Onze marketeer legt het u in deze blog uit. Zo weet u over een paar minuten wat positioneren is, welke vormen er zijn en hoe u positionering kunt toepassen binnen de marketingstrategie van uw onderneming met als doel uw klantenkring uit te breiden.

Wat betekent positioneren?

Positioneren is het proberen een product of dienst op bewuste wijze een plek in het hoofd van de klant te geven. Hiermee creëert de ondernemer een imago of identiteit in het hoofd van de doelgroep. Dit imago wordt ingezet in de strijd tegen de concurrent en is met name waardevol als er in het product zelf weinig onderscheid gemaakt kan worden ten opzichte van het product van de concurrent. Denk hierbij aan producten als sigaretten, koffie en douchegel en aan diensten zoals een vliegreis of een kappersbezoek.

Dankzij positionering, voegt u onderscheidend vermogen en een extra waarde toe aan uw product of dienst en duwt u de consument als het ware in de juiste richting: namelijk naar uw product of dienst.

Laat Cridea mij helpen met de positionering van mijn bedrijf

Verschillende vormen van positioneren

Er zijn drie vormen van positionering:

  1. Functionele positionering. Hierbij wordt het ‘probleem’ van de klant opgelost doordat u hem/haar de voordelen van uw dienst of product laat zien. Bijvoorbeeld: de klant zoekt een nieuwe laptop. U laat door middel van de eigenschappen van uw aanbod zien waarom hij/zij voor uw laptop moet kiezen en niet voor die van de concurrent
  2. Symbolische positionering. Hierbij staat het zelfbeeld en identificatie van de klant centraal. De klant wil graag ergens bij horen. Denk hierbij aan de groeiende markt van duurzame producten of de opkomst van vegan voedsel.
  3. Ervaring gevende positionering. Hierbij gaat het om sensorische en cognitieve stimulering, denk hierbij aan de beleving die bedrijven als Starbucks, KLM en Rituals uitdragen in hun marketing. Hun marketingpositie draait om het creëren van ervaringen, zoals een prettige vlucht met uitstekende service of een douche ervaring dat gelijk staat aan een bezoek aan een wellness center.

Wat is het effect van een goede positionering in de markt?

Door te kiezen voor een goede positionering onderscheidt een onderneming zich dus van de concurrent. Dat komt omdat de juiste positionering de beste manier is om de toegevoegde waarde van een product te communiceren naar de doelgroep. De associatie die consumenten door positionering bij uw product of dienst hebben zijn van meerwaarde. Hierover schreef de brandingmarketeer van Cridea eerder de blog Branding en associatie.

Hoe Cridea u helpt bij het bepalen van uw positionering?

Het kiezen van een goede positionering is niet gemakkelijk, maar onze ervaren marketingexperts helpen u graag bij het brainstormen en het doen van marktonderzoek zodat we tot een juiste positionering van uw aanbod komen.

Waar begint u?

Positionering bestaat uit drie factoren; de perceptie van het merk door de klant, de identiteit van het merk en de gewenste positionering.

Zoals in een eerder blog geschreven is het dus van belang een eigen merkidentiteit te creëren. Hiervoor moet u vragen kunnen beantwoorden als: wie ben ik als ondernemer, wat bied ik de consument aan, wie is mijn doelgroep en wat is hun probleem, wat maakt mij onderscheidend ten opzichte van mijn concurrent?

Als u dit, al dan niet met behulp van de marketeers van Cridea, op papier heeft gezet heeft u de eerste twee factoren al te pakken. U weet namelijk wat de identiteit is van uw merk en u weet wat de perceptie is van de klant. Deze hangen namelijk met elkaar samen.

Voor de laatste factor, het kiezen van de gewenste positionering, volgt u onderstaand stappenplan.

Vraag stellen?

Stappenplan positionering strategie

Voor de derde factor, het kiezen van de ideale positionering, is het van belang te kijken naar de producten en diensten van de concurrent.  Volg hiervoor het gratis onderstaande positioneringsstappenplan van Cridea op.

Stap 1: Identificeer de concurrerende producten en diensten.

Noteer wie uw concurrent is en wat hij//zij te bieden heeft.

Stap 2: Verzamel informatie over de perceptie van hun afnemers

Aan de hand van een steekproef bekijkt u waarom klanten van de concurrent kiezen voor hun producten of diensten.

Stap 3: Stel aan matrix op van uw concurrerende producten

Noteer in de matrix de producten die concurrentie heeft van andere aanbieders.

Stap 4: Bestudeer de matrix, de positie van uw producten/ diensten en noteer wat uw onderscheidend vermogen is.

Stap 5: Kies aan dan hand van deze analyse wat de ideale positionering voor uw producten of diensten is.

Vergeet hierbij niet uw merkidentiteit en de perceptie van uw doelgroep (factoren 1 en 2) uit het oog ter verliezen.

Ondersteuning bij uw positionering strategie?

De marketeers van Cridea wensen u veel succes met de positionering van uw aanbod.

Heeft u graag hulp bij positionering? Onze positioneringsexpert helpt u graag bij het uitstippelen van een positioneringsplan.

Neem direct vrijblijvend contact op via 0252-823 012 of vul het contactformulier in.